Jakie są skutki noszenia butów na wysokim obcasie? Wysokie obcasy – wady i zalety

Smuklejsze nogi, szczuplejszy wygląd, dodatkowe centymetry wzrostu – to głównie z tych powodów kobiety decydują się na buty na wysokim obcasie. Czy noszenie butów na wysokim obcasie jest bezpieczne? Wysokie obcasy – wady i zalety.

Skutki noszenia butów na wysokim obcasie: wysokie obcasy – wady

  • Bóle kręgosłupa
  • Kontuzje i choroby stawów
  • Napięcia mięśniowe w dolnym odcinku kręgosłupa
  • Zmiana naturalnego sposobu rozłożenia ciężaru masy ciała.
    Stopa ma trzy główne punkty podporu: piętę oraz pierwszą i trzecią głowę śródstopia. Podniesienie pięty sprawia, że zmienia się sposób rozłożenia ciężaru masy ciała, przez co przednia część stopy musi utrzymać nawet 3/4 masy ciała.
  • Obniżenie łuku stopy
  • Zmiana ustawienia poszczególnych kości, ścięgien i więzadeł względem siebie
  • Zgrubienie i usztywnienie ścięgna Achillesa
  • Skrócenie włókien mięśniowych łydki
  • Noszenie butów na obcasie wyższym niż 7,5 cm powoduje wzrost ciśnienia w naczyniach krwionośnych
  • Dyskomfort, bolesność i obrzęki
  • Ból wynikający z noszenia butów na płaskiej podeszwie
  • Wrastające paznokcie
    Palce w butach na wysokim obcasie zazwyczaj bardzo ściśle do siebie przylegają. Ponadto ułożenie stopy w bucie na obcasie powoduje nacisk na przodostopie, przez co duży palec uciskany jest przez pozostałe cztery palce. W konsekwencji płytka może zacząć wrastać w skórę.
  • Haluksy
    Częste noszenie butów na wysokim obcasie prowadzi do przeciążenia w przedniej części stopy, zwiększenia nacisku na duży palec, a w konsekwencji – do deformacji stopy, czyli haluksów. Haluksy czasem trzeba operować.

Skutki noszenia butów na wysokim obcasie: wysokie obcasy – zalety

  • Noszenie butów na wysokim obcasie pozytywnie wpływa na mięśnie dna miednicy, co z kolei ma korzystne przełożenie na sferę seksualną kobiety i jej doznania intymne.

Czy wobec tego ogromu wad i znikomości zalet powinnyśmy całkowicie zrezygnować z noszenia butów na wysokich obcasach? Nie. Biorąc pod uwagę rozmiar stopy i współczynnik socjologiczny, obliczono, że optymalna wysokość „zdrowego” obcasa wynosi 2,5-4 cm. Okazuje się, że niewielkie podniesienie pięty ma dobroczynny wpływ na nasz organizm. Buty na wyższych obcasach niż optymalne również można nosić, ale sporadycznie. Wtedy warto zastosować ćwiczenia rozluźniające i zapewnić stopom odpowiedni odpoczynek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *